Programma 2018

Weer zeer gevarieerd, zo zag het literaire programma van de 21e "Boeken rond het Paleis 2018", 26 augustus in het centrum van Tilburg, er uit.  Ook dit jaar weer het in 2017 gestarte Kinderplein.

Kinderplein

Extra aandacht voor de toekomstige vaste bezoekers: de huidige jeugd. Het Kinderplein is sinds 2017 een vast onderdeel van "Boeken rond het Paleis" en is in 2018 tot stand gekomen in samenwerking met Boekhandel Gianotten Mutsaers.

Op locatie in de Emmapassage met diverse gratis (lees- en boek) activiteiten voor kinderen en jeugd van alle leeftijden.

* We begonnen om 10.30 uur met Theater Luister. Spannende verhalen voor kinderen van 2 tot 7 jaar.

* Om 11.30 uur las de Tilburgse schrijfster Els Coone voor uit haar nieuwste kinderboek: Jan en Jetje.

* Vanaf 12.00 uur kon je zelf een boek schrijven of tekenen.

* In de middag om 14.00 uur kwam Lydia Rood, schrijfster van vele boeken voor kinderen, jongeren en volwassenen, vertellen over haar werk. Onlangs verscheen van haar hand: Justins Rivaal, Niemand Meisje, Griezelen met Lucebert en Avontuur op Drakeneiland. Natuurlijk kunnen jullie haar spreken en vragen stellen.

Voor elk deelnemend kind hadden we een klein presentje.

Literair programma

In de bibliotheek op het Koningsplein startte om 13.30 (tot 16 uur) een (gratis) literair programma:

* Korte opening door de Tilburgse wethouder cultuur Marcelle Hendrickx en directeur-bestuurder van Bibliotheek Midden-Brabant Peter Kok.

* Een spoken word optreden van Onias Landveld. Hij schrijft, spreekt, dicht en boeit. Vanaf augustus 2017 is hij voor twee jaar de stadsdichter van Tilburg.

* De Tilburg Cowboys presenteerden Book To Be’, een uitgeverij van boeken die niet geschreven zijn. Van verhalen waar niet snel naar wordt gevraagd, maar die het wel verdienen om gedeeld of verteld te worden.

Foto zoekt tekst, een schrijfopdracht voor leden van de Schrijfateliers van de Bibliotheek Midden-Brabant. Korte teksten bij foto’s van de Tilburgse fotograaf Paul Bogaers. De drie winnaars lezen hun tekst voor en de foto’s worden getoond.

Een uniek dubbeloptreden van Marije van Pamelen, de derde Junior Stadsdichter van Tilburg, samen met vader Frank van Pamelen, oud Stadsdichter.
Tomas Ross (door Ben Kleyn)
* In het kader van het spannende boek: een optreden van Tomas Ross, al meer dan dertig jaar een van de meest toonaangevende thrillerauteurs van Nederland. Ross wist al drie keer de Gouden Strop in de wacht te slepen. Ross publiceerde dit jaar Het verdriet van Wilhelmina, een roman waarin Wilhelmina en Churchill een hoofdrol spelen.

(Foto door: Ben Kleyn)

* Een presentatie van Ingrid Oonincx. Zij komt uit Tilburg, is lid van het schrijverscollectief Moordwijven en is ook bekend als columniste van het Brabants Dagblad. Met Pretty Boy publiceerde ze eerder dit jaar haar vijfde roman. Volgens website Thrillzone 'haar beste werk ooit'.

* Ross, Rood en Oonincx gingen daarna, onder leiding van journalist Joep Trommelen, in gesprek met elkaar en met het publiek.

Op de markt zelf

Literaire pop-up optredens tussen de boekenkramen.

Verschillende muzikale optredens van Tilburgse conservatorium studenten verspreid over de hele boekenmarkt. Geïnspireerd door boeken en literatuur. In samenwerking met Tilt en ondersteund door het Spiegelglasfonds.