Boeken rond het Paleis 2024 op zondag 25 augustus

In 2023 heeft de boekenmarkt plaatsgevonden op zondag 27 augustus. Het ging om de vijfentwintigste, speciale, editie.

markt

We kunnen het zelf ook bijna niet geloven, maar dit jaar (2023) was het de 25ste editie van de Tilburgse Boekenmarkt! In al die jaren is er natuurlijk wel het een en ander veranderd in de stad Tilburg, maar de Boekenmarkt is nog steeds zoals het was 25 jaar geleden en daar zijn we trots op. Wij willen niet concurreren met Deventer of Dordrecht. We streven niet naar de grootste markt maar naar de gezelligste, breedste assortiment en meest toegankelijke markt. Daar zijn we al 25 jaar in geslaagd.

De boekenmarkt is dit jaar gehouden op het Willemsplein en directe omgeving. De plek waar we 25 jaar geleden begonnen zijn. Op de boekenmarkt was er de mogelijkheid om bijzondere boeken uit uw boekencollectie te laten beoordelen door een ervaren taxateur; er was een cartoonist, een puzzeltocht voor kinderen en jong volwassenen die op zoek gingen naar de befaamde kist van Hugo de Groot.

Daarnaast waren er natuurlijk nog meer programmapunten op de markt:

De nieuwe stadsdichter werd geïnstalleerd voor het Paleis Raadhuis en er waren pop-up activiteiten georganiseerd door Tilt.

Stichting Cools heeft haar nieuwste uitgave met artikelen over de literatuur in Tilburg verkocht in haar kraam. Het is geschreven door mensen die een (historische) binding hebben met Tilburg en met een warm hart voor Tilburg. Het tekent Tilburg als de stad vol van boeken.

In de LocHal was een kinderprogramma met onder andere Bob Popcorn en was er een talkshow gepland met als middelpunt onze nieuwe stadsdichter. Beide programma’s georganiseerd door de Bibliotheek en een waardevolle aanvulling op het grote literaire feest.

Kortom : Dit jaar was de boekenmarkt en het literair programma weer een bijzondere ervaring voor elke leeftijdscategorie!​

We zijn dus weer aan de slag gegaan met de krachttermen "Meer - Beter - Levendiger" om ook in 2023 iets moois neer te zetten.

Meer betekent dat we nog meer aanbod willen realiseren. Nog meer kramen van deelnemers uit heel Nederland. Maar we investeren ook om "Boeken rond het paleis" uit te breiden met meer Vlaamse deelnemers.

Beter
is een nog betere presentatie van het aanbod in aantrekkelijke kramen, waar je heerlijk langs struint. Dus pluriformiteit van het aanbod. Het gericht aantrekken van handelaren uit de grensstreek is een must voor ons.

Levendiger
werd hij zeker, nu we ons in 2018 ook zijn gaan richten op de doelgroep jeugd.  We zijn er ook in 2022 in geslaagd een een fantastisch gevarieerd literair programma neer te zetten.

Door partners in de stad te enthousiasmeren komt de hele binnenstad van Tilburg in een gezellige boekensfeer onder ons moto #liefdevoorhetboek.

Speciaal voor Boeken rond het Paleis 2018 heeft de toenmalige Tilburgse stadsdichter Onias Landveld een warm en uniek gedicht geschreven:

Welkom,
Waar letters letterlijk liggen voor het oprapen,
De bouwstenen die onze fantasieën dragen.
Laten we waken, dat ze niet met voeten worden betreden.
Want ze zijn kwetsbaar en door digitale ruis worden ze vergeten.
Maar het is een zegen als je mag lezen, want zinnen blijven geven.
Ze lopen in rode draad door onze levens en zijn bijna altijd sprekend.
Of tekenend, voor het ontstaan van wijsneuzen en bollebozen.
Het is de voedingsbodem, waaruit boekenwormen omhoog komen.
Ik heb dit zelf aan den lijve ervaren.
De beginselen van mijn gemoedsrust vond ik in verhalen.
Tussen de regels van mensen die wij met de tijd vergaten,
Leerde ik dat een tuinman zelfs in Isfahan de dood niet kan ontsnappen.
Rijmvorm, vond ik in één van de eerste boeken die mijn vader mij gaf.
Daarom spreek ik regelmatig in vrije vers en rijm ik in staf.
Ik leerde namelijk in stijl allitereren toen ik las,
Dat Liesje Lotje leerde lopen langs de lange lindelaan,
En was verbaasd dat Liesje Lotje ook weer daar liet staan.
Dit is op creatieve wijze gevoel voor taal, grammaticaal onderleggen.
Zodat je al ploeterend door Sartre en Dostojewski kan begrijpen wat ze zeggen.
Zoek naar grootmoeders recepten omdat die appeltaart net niet lukte,
Leer spreekwoordelijke gezegden waardoor je de dag kunt plukken,
Maar ga zelf op onderzoek uit, neem het niet alleen aan van mij,
Er is namelijk zoveel te lezen,
Dus wees welkom.. bij boeken rond het paleis…

Heb je ook nog ideeën voor editie 2024, laat het ons weten. Kijk bij http://www.stichtingcools.nl/contact/ voor verdere info.

Bezoekers informatie

Praktische informatie voor een ieder die de boekenmarkt bezoekt.

Literair programma

Wat was er tijdens de boekenmarkt nog meer te doen naast het kopen en verkopen van boeken?

Kraam info

Praktische informatie, aanmelden en vaak gestelde vragen.

Impressies Boekenmarkt 2022 Doré van Halder

Voorwaarden

Voorwaarden standhouders voor deelname aan de boekenmarkt

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit sie zu lesen mitkaufen könnte.

Arthur Schopenhauer